keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Haaste!

Mietteitä blogissa käytiin haastava keskustelu. Kopioin sen tähän lähtöpotkuna tälle blogille William Paleyn luomiskäsityksistä.


Mikko 
Tämä löysemmin tai tarkemmin määritelty epäjumala on ateistien suosittu hyökkäyskohde, koska he aivan järkevästi olettavat että William Paley on oikein kuvannut juutalais-kristillisen näkemyksen siitä, kuinka Jumala toimii luonnossa. He löytävät tässä epäjumalassa loogisia virheitä.

Anonyymi
En ole vielä tavannut yhtään suomalaista ateistia, joka olisi koskaan edes lukenut itse yhtään William Paleyn teosta, saati tutustunut hänen näkemyksiinsä siitä, miten Jumala toimii luonnossa. Jotkut ovat lukeneet jotain tiivistelmiä hänen apologeettisista teoksistaan, joissa hän tiivisti aikakautensa argumentteja, mutta originaalit ajatuksensa esim. Jumalan toimintaan luomakunnassa liittyen hän esitti muissa julkaisuissaan. En usko sinunkaan Paleyn ajattelua Jumalan toiminnasta luonnossa tuntevan. Oletan tekstiesi perusteella, että et itse ole lukenut yhtään Paleyn teosta koskaan.

Mikko
Kiitos kommentistasi. Kirjoitan Paleysta enemmän (H) ID AS blogissa.
Hänen pääteoksensa luonnollisesta teologiasta on luettavissa verkossa esim. tässä PDF linkissä.

Anonyymi
Tuo teksti ei osoittanut sinun lukeneen koskaan Paleyn tuotantoa. Paleyn luonnollisen teologian kirjakin on vain pieni osa hänen tuotantoaan, ja hänen teoksistaan ehkä vähiten hänen itsensä kehittelemä, sillä siinä hän tiivisti oppikirjamaisesti aikakautensa argumentteja, eikä edes pyrkinyt luomaan juuri omaa ja uutta. Osa hänen muista teologisista kirjoituksistaan sen sijaan on varsin originellejä, ja kuvaa paremmin myös Paleyn omaa käsitystä Jumalan toiminnasta luonnossa.

Mitä Paleyn kirjoituksia olet lukenut, vai oletko lukenut yhtään?

Mikko
Olen ymmärtänyt, että Natural Theology on Paleyn pääteos, jota Cambridgen yliopiston teologian opiskelijat tenttivät 1920-luvulle asti. Olen selannut sitä verkossa, muita Paleyn kirjoja en. Hän kirjoitti paljon Raamatusta.

Tunnet hänet ilmeisesti hyvin ja pidät muita kirjojaan tärkeämpinä kuin tätä aikansa ajattelua kuvaavaa laajaa teosta.

William Paley on epäilemättä Suuri Kelloseppä jumalan tärkeä kuvaaja ja siksi mainitsen hänet näiden "ajatuksin kuvattujen epäjumalien" joukossa.

Tiedoksesi, että en pyri keskusteluun suomalaisten ateistien kanssa. Koetan tuoda esiin aineistoa ja näkökulmia, joista olisi apua totuutta etsiville luonnontutkimuksesta kiinnostuneille kristityille.

Teos oli hyvin tärkeä Charles Darwinille itselleen, kuten tiedät.

Anonyymi
"Tunnet hänet ilmeisesti hyvin ja pidät muita kirjojaan tärkeämpinä kuin tätä aikansa ajattelua kuvaavaa laajaa teosta."

Natural Theologyn Paley julkaisi vähän ennen kuolemaansa 1800-luvun alussa. Paleyn elinaikana kirja ei ehtinyt tulla yleisesti tunnetuksi, osin siksi että se oli erittäin kallis. Tunnetuksi se tuli myöhempien muokattujen painosten myötä, joihin monet muut olivat tehneet muutoksia. Pointtini ei ole se, että kuinka tärkeitä mikäkin kirja ylipäätään on - vaan että jos haluaa päästä selville Paleyn ajattelusta koskien Jumalan toimintaa, paras viite ei ole hänen se kirjansa, jonka aiheena on evidenssikysymys Jumalasta luonnossa. Paley kun ei ilmeisesti rajoittunut näkemään Jumalaa vain siellä, missä hänestä on nähtävissä evidenssiä. Mutta argumentit täytyi rajoittaa siihen.

Darwinille Paleyn ajatukset olivat tosiaan tärkeitä. Hänhän lainasi monet evoluutioteoriansa keskeiset käsitteetkin Paleyltä, kuten monen muun joukossa vaikkapa käsitteen sopeutuma/adaptaatio, jota Paley käytti.

Mikko
kiitos tarkennuksesta. Olisi arvokasta saada joitain viitteitä mitä kirjoja pidät Paleyn jumalakäsityksen kannalta tärkeimpinä?

Anonyymi
Omana elinaikanaan Paleyn tunnetuin teos oli "Principles of Moral and Political Philosophy" (1785), joka oli Paleyn elinaikana laajalti luettu ja tunnettu valistusajan filosofian merkkiteos. Lukemaan sitä teosta pääset esim. alla olevista linkeistä (joiden pitäisi johtaa eräisiin teeman kannalta kiinnostaviin osioihin):

Osa 1
Osa 2 

Toki myös Evidences (1794) oli häneltä tärkeä kirja, mutta pitäisin Paleyn oman aikansa pääteosta, eli juuri "Principles of Moral and Political Philosophy" -kirjaa yhtenä parhaimmista lähteistä hänen oman Jumalakäsityksensä ymmärtämiseen. 

Lue siitä vaikkapa osuudet "Chapter 4: The Will of God" ja "Book V: Duties Towards God", ja selvitä itsellesi ja vaikka meille muillekin sitten, mistä olet samoilla linjoilla ja mistä eri mieltä Paleyn kanssa.


Mikko
Otan haasteen mielellän vastaan olettaen, että kyse on Jumalan toiminnasta luonnossa, ID teema siis.

Anonyymi
ID-teemasta ei ole kyse (joka on teologisesti aika suppea, ja jolla linjalla Paley ei itse ollut, sillä hänhän argumentoi Jumalasta, ei ID:stä), mutta teologisesta ajattelutavastaan, kuten siitä, miten Jumala toimii luomakunnassaan, tai mikä on ihmisten rukouksen ja Jumalan sekä luomakunnan tapahtumien suhde, Paley kyllä tuossa kirjoittaa. Näitä tekstejä lukemalla avautuu lukijalle Paleyn ajattelutapa siihen, miten Jumala toimii luonnossa.



TÖIHIN SIIS...

Tervetuloa kirjoittamaan ja kommentoimaan!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti